lauantai 30. tammikuuta 2016

Viiden kirjan haaste

Kirjavaras haastoi minut tähän blogeissa viimeaikoina paljon näkyneeseen haasteeseen. Kiitos siitä!

1. Kirja, jota luen parhaillaan
Luen muutamaakin kirjaa. Kesken on yksi Christinen dekkari. Jukka Hankamäen Kuka halusi murhata filosofin ja John Irvingin Vapauttakaa karhut.Kaikki on hyvin erilaisia kirjoja keskenään ja tällä hetkellä keskimmäinen kiehtoo eniten. Kaikki vaikuttavat kuitenkin mukavilta kirjoilta, mutta lukutahtini on ollut viimeaikoina hidas. Aamulla pitää herätä jo viiden jälkeen, joten illalla ei jaksa enää lukea kuin ne pari sivua.
2. Kirja, josta pidin lapsena
Sain joskus lapsena lahjaksi Susan Varleyn Mäyrän jäähyväislahjat. Se oli todella koskettava ja sai pienen tytön ajattelemaan. Mäyrä tiesi kuolemansa lähestyvän, joten hän tahtoi antaa kaikille läheisille viimeisen lahjan. Muistaakseni kirja oli nätisti kuvitettu. Harmi, että kirja on hukkunut jonnekkin vuosien saatossa.
3. Kirja, joka jäi kesken
Näitähän on. Minulle ei tuota tuskaa jättää huonoja kirjoja kesken. Mieltäni on jäänyt kuitenkin kaivelemaan Lars Kepplerin Tulitodistaja. Se oli ihan hyvä, mutta jäi silti kesken. Aion palata siihen kuitenkin jossain vaiheessa.
4. Kirja, joka teki vaikutuksen
Täällä pohjantähden alle-trilogian kaksi ensimmäistä osaa jysähtivät kovaa. Tarina oli vaan tosi kiehtova ja karmea samaan aikaan. Luin tämän lukiossa ja aion lukea tämän seuraavan kerran ollessani hieman vanhempi. Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä toimiiko kirja enää silloin.
5. Kirja, johon palaan uudelleen
Harry Potterit olen lukenut muutamaan kertaan. Ne vain toimii aina. Aion aloittaa sarjan lukemisen uudelleen taas pian.Ronja Ryövärintytär tulee luettua lähes joka vuosi.

Haastan mukaan:
Kirjat kertovat
Hannan kirjokannen
Ankin kirjablogi

8 kommenttia:

  1. Ronja on hieno. Luin juuri Saariston lapset siis uudelleen. Luen Lindgrenin elämäkerran aika pian.

    Luen harvoin kirjoja uudelleen. Arosuden olen lukenut eri ikäisenä. Puolisoni lukee Eddingsiä uusiksi ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin olen miettinyt tuon Lindgrenin elämänkerran lukemista, Kirjoittajan elämästä kuuleminen antaa kirjoihin aina jotain lisää. Minulla taas on muutama turvakirja, jotka on säännöllisesti luettava uudelleen.

      Poista
  2. Pohjantähti-trilogia voisi olla minunkin vaikuttava kirjani! Tartuin siihen yhtenä kesänä ajatellen, että kai tämäkin ns. pitää lukea, enkä ollut yhtään varautunut siihen, että se onkin hieno teos, joka todella auttaa eläytymään ihmisten kokemuksiin eri aikoina.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä luin tämän muistaakseni valmistautuessani kirjoituksiin. Minulla on Tuntematon lainattuna, joten toivottavasti se ei aiheuta pettymyksiä.

      Poista
  3. Minun pitäisi joskus lukea Täällä pohjantähden alla kirja sekä Ronja Ryövärintytär. Niiden verran ainakin on sivistyksessä aukkoja :) Olen nähnyt Täällä pohjan tähden alla näytelmän kylläkin...

    VastaaPoista
  4. Suosittelen ehdottomasti molempia. Ronja on lisäksi hyvin nopealukuinen, joten tämän "sivistyksen aukon" saa nopeasti tukittua. Lisäksi kirja on hyvin lämminhenkinen. Alkaa tehdä mieli lukea kirja jo taas uudelleen. Täällä pohjantähden alla on mieletön lukukokemus.

    VastaaPoista
  5. Linnan Tuntematon sotilas on yksi parhaimmista kirjoista, jonka olen lukenut, mutta tähän haasteeseen valitsin kuitenkin toisen vaikutuksen tehneen teoksen... Valintani löydät täältä: http://kirjatkertovat.blogspot.fi/p/viiden-kirjan-haaste.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä vasta aloitin tuntematonta, mutta olen tähän mennessä tykännyt paljon. Kiva, että olet "vastannut" haasteeseen :)

      Poista

Kiitos kommentistasi!